onsdag 4 oktober 2017

första oktoberhelgen


Usch, jag känner mig så stressad och otillräcklig just nu. Jag vill inte alls prata om det för då känns det bara som att jag matar monstret, men jag vill att ni ska veta om det. Luckorna mellan inläggen blir större, ni får vänta oförskämt länge på kommentarssvar och jag känner mig inte lika närvarande i skrivandet. Kan vi ta och titta på världens finaste helg istället?


Första oktoberhelgen var nämligen helt perfekt. Jag började lördagen med att titta på flera avsnitt Deadwood och brodera ihop med Tofslan.


Klädde sen på mig varmt och klippte ner alla tomatplantor på balkongen. Tömde krukor och slängde skräp. Försökte ta det långsamt för att värna om min andhämtning.


Såg på när vildbasarna tampades och bakade sen en äppelkaka med massor av kardemumma.


På söndagen tog jag mina bästa vänner och for ut i svampskogen. Märkte ut två trattkantarellställen på kartan och drack termoskaffe i mossan. Åkte hem och gjorde kantarellpizza tillsammans.


Jag är dålig att värna om min energi på hösten och går snarare upp i tempo än ner. Det är något jag behöver bli bättre på men utvecklingen går så långsamt. Har ni några knep för nedvarvning? Ni som jobbar mycket och med engagerande grejer, driver eget eller har många bollar i luften - hur slappnar ni av och slutar för dagen?

Hoppas ni har det bra allihop och orkar med allt ni vill hinna med. Tack för att ni tittar in här ❤

10 kommentarer:

  1. Efter att ha fått diagnosen paniksyndrom (sannolikt utlöst av arbetsrelaterad stress) har jag fått ett helt nytt perspektiv på nedvarvning och återhämtning. Jag har inte längre något val, försöker jag för mycket lägger min hjärna av, eller så protesterar kroppen rent fysiskt med yrsel, hugg i bröstet och ihållande kroppsvärk. Det som sakteligen börjar fungera för mig är promenader, meditation och regelbunden träning, ihop med att inse mina begränsningar och säga nej till 90% av saker jag vill eller borde göra. Önskar innerligt att jag hade lyssnat på kroppen tidigare och förstått vad den försökte säga, så det glädjer mig att du reflekterar över det och vill utvecklas. Jag hoppas du hittar rätt sätt för dig <3

    SvaraRadera
  2. Alicia! All styrka och ett par frivilliga kramar till dig. Ta inte ut dig, din blogg är bra som den är, färre inlägg eller fler. Njut lite av höstkylan och se till att varva ner med en bra bok och lite te, eller fler promenader i så nära natur som det bara går. Det är det jag försöker göra för att varva ner själv just nu, och jag upplever i alla fall att det fungerar helt okej. Kram på dig <3

    SvaraRadera
  3. Det är bättre att ta hand om dig själv och låta blogg och andra sociala medier får komma i andrahand. Håller med Bea om att din blogg är perfekt som den är! Man behöver inte alltid hinna med allt man vill göra, en del saker får vänta tills man har tid och ork att faktiskt göra dem. Jag har några sätt för att varva ner. Ett är hitta en bok att läsa eller lyssna på och göra något handarbete samtidigt som jag lyssnar. Ett annat är att gå på promenader eller att gå på yoga på kvällstid :)

    SvaraRadera
  4. Jag tror du vet vad du mår bra av så våga lita på det och låt det andra vara (i den mån det går) Din blogg finns här när du vill skriva och vill du inte det så tillåt dig att låta det vara. Ett inlägg som det du gjorde nu är superbra för då vet vi som trivs att läsa här att allt är väl när här blir glesare med inlägg, vet att du tar hand om dig, och slipper undra om det hänt något dåligt.

    Som en träning kan du ju njuta av kommentarerna här utan att svara ;-)

    SvaraRadera
  5. Tomatfatet ser ju underbart ut. Härligt att komma ut i skogen också - det om något tror jag hjälper mot stress!
    Ingen ide att stressa med bloggen om det andra livet är stressigt, vi som läser din blogg finns ju här ändå även om det går dagar mellan inläggen. Vi försvinner inte för det! Hoppas du får det lite lugnare snart o ta hand om dig <3

    SvaraRadera
  6. Förutom det som de andra säger: Försök att lägga märke till, lite då och då, om du har bitit ihop och tryckt tungan hårt upp i gommen. Släpp då av. Likaså om du har axlarna vid öronen, eller spända ben eller nåt annat.

    Varje gång du kommer ihåg att göra den här kollen, hur glest sällan det än är: beröm dig för att du kom ihåg just nu och beröm dig för avslappningen.
    Om du berömmer dig blir du mer benägen att komma ihåg nästa gång än om du skäller på dig för att du glömt ända tills nu.

    Och ja, det är trevligt att läsa din blogg. Men det får inte kosta din hälsa. Den är mer värd än mitt nöje.

    Sköt om dig!

    SvaraRadera
  7. Jag tror att det är viktigt att fokusera på det en faktiskt gör istället för allt som en skulle vilja hinna med. Bästa avslappningen för mig är på spikmattan med en stickning och ljudbok. Jag försöker också att skriva in röda markeringar i min almanacka med ngr timmar styck. Där får jag inte göra något annat än att vila och ta det lugnt. Hoppas att du snart känner att det börjar lugna ner sig. Ta hand om dig! Kram

    SvaraRadera
  8. Jag kan känna igen mig så mycket i din stress. Det är väl den stora baksidan med bloggar och andra sociala medier som spär på stressen kan jag tro. Man möts hela tiden av andra som gör så mycket, hinner så mycket, orkar så mycket. Iallafall vad det ser ut. Jag brukar försöka ta ett steg tillbaka och kolla på vad jag egentligen gör och försöka se det mer objektivt. Då blir det rätt självklart att jag inte kan lägga mer tid och energi på bloggen än vad jag gör. Trots allt har jag ett heltidsjobb, två djur och ett hushåll att ta hand om. Ändå är det så lätt att få ångest över de där inläggen jag inte hunnit skriva, bilderna jag inte hunnit redigera, instagramkontot jag aldrig hunnit sparka liv i eller alla saker jag inte hunnit skapa.
    Mina knep för nedvarvning är att helt enkelt tvinga mig själv att inte göra något vettigt alls. Oftast blir det att slå på en serie och spela något hjärnlöst mobilspel medan katten spinner på magen. Absolut kravlöst. Jag försöker också att göra varje helg (för att jag bara är ledig helger, men när som helst egentligen såklart) lite speciell för att verkligen trycka på att det är ledig tid. Äta lite godare mat, promenera i vackra skogar, åka på någon utflykt. Helt enkelt bestämma att jag ex ska vara HELT ledig på lördagen och då barabara ägna mig åt sådant som gör mig lite extra glad. Samla energi. Okej jag svamlar kanske lite nu. Vill iallafall mest säga TA HAND OM DIG! Hur många bollar du än har i luften är ingen viktigare än din hälsa - glöm inte det. Kram<3

    SvaraRadera
  9. Usch vad jobbigt!! Ser att du fått många fina tips redan! Skogen som nedvarvning tror jag absolut på! Själv har jag varit extremt stressad i många år och till slut insåg jag att jag inte orkar längre att hålla på så så jag har gjort flera förändringar i mitt liv, ska inte rabbla upp allt men ngt enkelt jag verkligen tycker fungerar är att göra en mindfulnessövning på kvällen, finns en massa på youtube, både långa och lite kortare. Men det tar ett tag innan man kommer in i det, speciellt om man är jättestressad... Lycka till vad du än hittar för knep att komma ned i varv. Läser din blogg fast jag numera är dålig på att kommentera... Och du, det är viktigare att du mår bra än att bloggen uppdateras!!

    SvaraRadera
  10. Jobbigt att fastna i de där känslorna. Jag försöker ta kvällspromenader för att varva ner, men också ta stunder då jag liksom inte gör något alls. Och sänka kraven. Nu sitter jag och läser ikapp 150 blogginlägg från de senaste två veckorna i lugn och ro, och prioriterar bort många för att inte bli stressad. Det är inget livsviktigt. Istället ska jag ge mig ut och träffa en vän och bara vara med henne ett tag. Jag försöker koppla ner sociala medier och bara vara mer och mer i min vardag, och planera in tid för ingenting. Kram på dig! Du räcker bara av att vara du, kom ihåg det <3

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...